4 Ağustos 2010 Çarşamba

Türkiye'de Sponsorluk = Bulaşık Teli

4 büyükler, Antalya ve Eskişehirspor dışında Süper Lig'de mücadele eden tüm takımların göğsünde kendisine yer bulan Turkcell bu sene hiçbir takımın göğüs sponsorluğuna talip değil. Ya da ben yanlış biliyorum. Ama öyle olmasa Bursaspor Borussia Dortmund maçında Bursaspor'un önünde Bursastore yazar mıydı hiç? Şampiyonlar Ligi'ne katılacak olan Bursa'nın göğsünden çıkma kararı vermek ne derece mantıklı onu da bilemiyorum ama bilmediğimiz çok şey var bu alemde.

Şu an kulüplerin çoğu sağa sola saldırıyordur. Bize sponsor olun diye. Eminim Bursaspor da öyledir. Şampiyonlar Ligi'ne direkt olarak katılacak olan bir takımın sponsor bulamamasına anlam veremiyorum. Uludağ sırttan çıkıp göğüs sponsorluğuna girebilir mi? Bu maliyeti kaldırabilir mi? Bekleyip göreceğiz.

Bu zamana kadar Türkiye'de Turkcell başta olmak üzere, Türk Telekom ve Ülker spora harikulade bir destek verdi. Bunlar derecesinde olmasa da THY'yi de yabana atmamalıyız. Sağlıkçıları da peşlerine takabiliriz. Medical Park, Acıbadem de iyiler bu alemde. Ha bir de Dufy, Orkide, Anıl Oto:) Bu markalar dahi iş yapıyor. Buradan Anıl Oto'ya tebriklerimi yolluyor, yatıp kalkıp Beşiktaş'a dua etmeleri gerektiğine inanıyorum. Hiçbir maçta Beşiktaş maçlarındaki kadar görünürlük elde edemediler. Dikkatli gözler bana hak verecekler.

Dufy neden futbol üzerinden bu kadar iletişim yapar? Ya da Orkide yağları neden futboldaki kadar diğer mecralarda yoklar? Ben anlam veremiyorum. Basmakalıp "Futbol abi sihirli oyun" falan da anlamama yardımcı olamıyor.

Ülker ve Türk Telekom devam ederken, Turkcell bu mücadeleden çıkıyor mu? Yoksa ligin ismine kanalize oldular da öncelik mi değişti bunun da cevabını birkaç haftaya alırız.

Ligin adının Vodafone olup olmayacağı da şu an meçhullerde. 27 Milyon Dolar verdiklerini açıklayan Sn. Serpil Timuray'ın hala ligin ismini alamayacaklarını konuşmaları da en az Bursaspor'un göğüs sponsoru araması kadar anlamsız.

Sponsorlukların kulüpler için ne kadar önemli bir kaynak olduğunu artık hepimiz biliyoruz. Bir şirketin başatı konumundaki takımını değiştirmesi başarı sıralamasında büyük değişikliklerin olmasına sebebiyet verecek en büyük etkenken, akılsız yöneticiler nedeniyle bu anlama gelemiyor, sponsorlardan gelen akar doğru yerlere kanalize edilemiyor. Yazık.

Türkiye'de sponsorluk diye çok iddialı bir başlık açınca bahsetmeden geçemeyeceğim markaları da sıralamak boynumun borcu. Bank Asya'ya kocaman alkışımı gönderiyorum. Kendileri için en doğru işi yaptılar. Keza Ziraat Bankası'da Türkiye Kupası ile Anadolu hedefine yönelerek doğru yoldalar.

Çok biliyorum a.k ne ahkam kestim. Blog işte biz de atıp tutuyoruz.

6 yorum:

Metonet dedi ki...

turkcell bursa'dan çekilmedi ama göğüs sponsoru bulamayan kluplere destek amacıyla turkcell, süper lig sponsorluğundan mütevellit formaya isim yazıyor.
vodafone'un ligin isim hakkını alması biraz zor, zira digiturk yayın hakkının içinde ligin isim hakkını da aldı. 4 sene daha turkcell super lig olacak ligin adı.
neden kimse sponsor olmuyora gelince, tv'de saçmasapan programların içinde reklam vermek, o programlara sponsor olmak, ya da genel olarak tvlere reklam vermek, hem futboldan fazla bir kitleye hitap etmenizi sağlıyor hem de çok daha ucuz.
ülker ve türk telekom biraz da siyasi rahatlık sebebiyle çok rahat hareket ediyorlar, hem tvlere hem de sponsorluğa anlamsız biçimde bütçe ayırıyorlar ancak istedikleri geri dönüş gerçekleşmiyor. medical park ve acıbadem de benzer niteliklere sahipler.
ama onlar da sadece genele yatırım yapıyorlar. anadolu klüplerinin zaten doğru dürüst taraftarı yok, bursaspor için kaç kişi digiturk alıyor maçlar, zaten maçlar yayınlanmıyor bile. Bu sebeple bursaspor değil şampiyonluk, şampiyonlar ligini alsa yine sponsor bulamayacaktır, içinde bulunduğumuz ekonomik ve siyasi konjonktürde.
ben biraz biliyorum ama bi kısmını bende ahkam kestim:)

1903 dedi ki...

Formaya isim yazmaya geçen sene çalıştılar, hatta logolarını kola koydular ama Türk Telekom başta olmak üzere birçok kulübün kol sponsorluğunun görünürlüğünü bitirdiler, Turkcell'de haklı Turk Telekom'da. Dünyanın parasını döken Turk Telekom'un reklam alanının hemen ustune başka bir logo algı karmaşası yaratıyor.

4 sene daha adı Turkcell Super Lig olsa reklamlarına şimdiden başlamazlar mıydı? Digiturk'un dergisine baktım geçenlerde Süper Lig yazıyordu. Turkcell Süper Lig yazmıyordu yani. Bir de mahkemeye yansımış bir durum var. Çukurova Holding'in iki şirketi davalık sonuçlanmışsa haberim yok.

İşin siyasi tarafına gelince hala bütün kaleler zaptedilmedi sanki.

JEUNESTURCO dedi ki...

beyler dikkat ettiniz mi bilmiyorum ama 90 larda 3 büyüklere genelde banka reklamı olurdu (emlakbank,töbank,türkbank v.s)2000 lerle artık kalmadı sanırsam.halbuki tvlerde hijyen maddelerinden sonra en çok çıkan reklmlardır.ama demekki bi bildikleri var.parayı futbola bağlamak isteiyolr.yada futbol seyircisi hr vurup harman savuruyo PARA NE ARAR LA STADDA diyo lar herhalde.bursa konusuna gelirsem eğer 5 sene okul için bursada yaşamış biris olarak şehrin dinmiklerinden önder fırat ın fıratpen gibi bi markasıyla olaya el atması daha mantıklı olur.uludağ markası gerçekten vefakardı 2.ligdeyken bile sponso olmuştu.

TIKANDI BABA dedi ki...

Şimdi iki örnek vermek isterim sponsorlukla ilgili. Birincisi bir Anadolu takımı olan benim de yıllarca yaşamış olduğum şehir olan Eskişehir. Bu şehirde iki büyük firma var. Birincisi ETİ ikincisi SARAR. Öz be öz Eskişehir firması. Sarar çok atıp tutar Eskişehirspor kongrelerinde hatta bir iki sene öncesine kadar ETİ'ye sataşıyordu neden destek vermiyorlar diye, ama kendisinin de çok sahiplendiğini görmedik. Bundan yaklaşık 15 sene önce Eskişehir kulüp yönetimi ETİ'nin patronuna geliyor gel bize sponsor ve başkan ol diye. Adam akıllı söğüşletir mi kendini, eğer tüm yönetimi ben alırsam benim adalarım kulübü yönetirse olur diyoe. Elbette fabrikatörün parasını yeme zihniyetindeki o dönemin başkanı ve ekibi kabul etmiyor. Şimdi bu adam yıllar sonra sponsor oldu nasıl oldu onu da anlatayım. Kendileri Galatasaray Lisesi mezunu olup kongre üyesi Galatasaraylı'dır. Galatasaray takımı şampiyon olunca evlerine gayet masumane bayrak astılar. Eskişehirliler bu ailenin evini taşladı "buradan ekmek yiyip başka takımı destekliyorsunuz" diye. Odönem BankAsya'ya yeni çıkılmış. Rıza'nın da gelmesiyle şirket tamam dedi ve forma sponsoru oldu. İyi de yaptı. İşin geçtiği süreçler bu işin tamamen gönülden gelerek değil biraz da şehirn baskısı ile olduğunu doğrular nitelikte.
Gelelim Beşiktaş'a. Bir zamanların SİYAH BEYAZ çekiç orak açılan tribününde şu an göğüste colaturka yazıyor. Zaman gazetesi reklamı vardı geçen senelere kadar. Tribbünün duruşu, bile değişti. Ama Delgado'yu bu adam aldı deyip sindik sustuk. Susmasak da bağırmak için yandaş bulamadık.
Sonuçta gelmek istediğim nokta şu; ya şehir sponsor olarak ileri gelenlerinden birini zorlayacak bu ligde (ULUDAĞ an çok Bursa'ya yakışır gibi) veya sponsor takıma yıldız getirecek.
Bu ikincisine üzülüyorum hem de çok. Uç örnek ama "oruzbucocuyum" diye firma olsa yabancı, messi'yi getirse formanın da ön reklamı olsa hemen gider alırız artık. Taraftar ahlakımız malesef değişmiş durumda.
Keşke Şampiyon Kokoreç olsa forma reklamımız. BEKO'dan bu yana forma alamadım bu ülker yüzünden. Biraz da ondan konuşuyorum.
Üzülüyorum la bu işe.

TIKANDI BABA dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
TIKANDI BABA dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.